«روانشناسی آمار و روش تحقیق»به مطالعه روشهای تحقیق علمی در زمینه روانشناسی و استفاده از آمار و دادهها در تحقیقات روانشناسی اشاره دارد. این حوزه درک عمیقتری از پژوهشها و مطالعات علمی در روانشناسی ارائه میدهد. در زیر به برخی از موضوعات کلیدی در کتب «روانشناسی آمار و روش تحقیق»اشاره شده است:
مقدمه به روشهای تحقیق:
تعریف تحقیق علمی: معرفی مفهوم و ویژگیهای تحقیق علمی در روانشناسی
گامهای اجرای تحقیق: شرح مراحل اجرای یک تحقیق علمی در روانشناسی
تجزیه و تحلیل دادهها:
آمار توصیفی: بررسی روشها و تکنیکهای تجزیه و تحلیل دادهها به صورت توصیفی
آمار استنباطی: معرفی تکنیکهای استنباطی مانند آزمون فرضیه و اندازهگیری اثر اندازه
طراحی تحقیق:
طراحی تحقیق تجربی: بررسی نحوه طراحی تحقیقهای آزمایشی در روانشناسی
طراحی تحقیق مشاهدهای: مطالعه نحوه طراحی تحقیقهای مشاهدهای و پژوهشهای میدانی
انواع تحقیق در روانشناسی:
تحقیق توصیفی: بررسی اهمیت و کاربردهای تحقیقهای توصیفی در روانشناسی
تحقیق تجربی:معرفی تحقیقهای آزمایشی و کنترل شده در روانشناسی
تحقیقات کیفی و کمی:
تحقیقات کیفی: بررسی روشها و ابزارهای مرتبط با تحقیقات کیفی در روانشناسی
تحقیقات کمی: آشنایی با روشها و تکنیکهای تحقیقات کمی و استفاده از دادههای عددی
اندازهگیری در روانشناسی:
ساخت و اعتبارسنجی ابزارهای اندازهگیری:معرفی روشها و مراحل ساخت و اعتبارسنجی ابزارهای اندازهگیری در روانشناسی
اندازهگیری متغیرها: بررسی انواع متغیرها و روشهای اندازهگیری آنها
تحلیل پایداری زمانی:
روشهای تحلیل زمانی: معرفی روشهای تحلیل زمانی
درس آمار و روش تحقيق يكي از دروس مهم و كاربردي در اكثر رشتههاي دانشگاهي است و درك مفاهيم آن براي دانشجويان علاقمند به تحقيق و پژوهش امري ضروري است؛ چرا كه انجام اكثر پژوهشهاي علمي و تحليل يافتههای حاصل از آنها، مستلزم داشتن اطلاعات در اين زمينه و كاربرد درست آنهاست.
رشتههاي روانشناسي و علوم رفتاری نيز از اين قاعده مستثني نيستند و در برنامهي درسي اين رشتهها نيز در مقاطع مختلف دانشگاهي، تدريس واحدهاي مربوط به روشهاي تحقيق و آمار گنجانده شده است.
یکی از مشكلات دانشجويان اين رشتهها و بهويژه داوطلبان آزمون كارشناسیارشد و دکتری، تعدد و تنوع منابع درسي آمار و روش تحقيق است. به همين منظور و در راستاي كمك به اين دانشجويان، كتاب حاضر با توجه به آخرین تغییرات در منابع اصلی و همچنین سؤالات کنکور چند سال اخیر تنظیم و تألیف شده است و در دو بخش روش تحقيق و آمار تأليف شده كه شامل سرفصلهای موجود در كتابهای مختلف مربوط به اين دروس در رشتههای روانشناسي و علوم تربيتی است.
اين كتاب قابل استفاده براي كليهی داوطلبان علاقمند به شركت در آزمون ورودي كارشناسیارشد و دکتری است.
همچنين براي دانشجويان مقطع كارشناسی میتواند به عنوان كتاب درسی در كنار كتابهاي اساتيد و مؤلفان در اين زمينه در نظر گرفته شود.
کتاب شامل دو بخشِ روش تحقيق و آمار است که هر بخش با 13 فصل تنظيم گرديده و سعی شده مطالب مربوط به سرفصلهای دروس آمار و روش تحقيق، به زبانی ساده و قابل فهم ارائه گردد.
در بيان واژهها و مفاهيم تخصصي به همراه معادل انگليسي اكثر آنها، تلاش شده تا حد امكان به تمامي نمادها و اصطلاحات مختلفي كه در كتب مرجع ذكر شده، اشاره شود. هر فصل شامل چند درسنامه میباشد که در هر درسنامه جزئیات مربوط به یک یا چند مبحث وجود دارد.
مجموعهی حاضر با درس روش تحقيق آغاز ميشود؛ زيرا به علت مشترك بودن برخي از مفاهيم بين اين دو درس مانند انواع متغيرها، مقياسهای اندازهگيری و روشهای نمونهگيری، مطالب مربوط به آنها در قسمت روش تحقيق ارائه شده و از تكرار آن در سرفصلهای مربوط به آمار خودداری شده است.
لذا توصيه ميشود براي مطالعهي درس آمار، ابتدا مطالب و سرفصلهاي درس روشتحقيق مرور شوند.
سؤالات آزمونهای کارشناسی ارشد و دکتری سالهای 1391 تا 1401 و منتخب سؤالات آزمونهای قبل از سال 1391 با پاسخ تشریحی در هر درسنامه بهصورت مبحثی تحت عنوان مثال وجود دارند که سعی شده ترتیب قرار گرفتن آنها از آسان به سخت باشد.
در فرمت قبلی کتابها، مثالهای هر مبحث، تستهای تألیف شده توسط مؤلفان بودند که در کتابهای میکروطبقهبندی، تستهای جایگزین تستهای تألیفی شدهاند.
لازم به ذکر است سؤالات آزمون کارشناسی ارشد و دکتری سال 1402 و 1403 با پاسخ تشریحی آنها در انتهای کتاب میباشد.
ضمناً اكثر تستهاي كنكوري قبل از سال 1391و همچنين تستهاي تأليفي براي آن دسته از داوطلبان كه به دنبال تستهاي بيشتر هستند بر روي سايت مدرسان شريف به آدرس www.modaresanesharif.ac.irجهت دانلود ارائه شده است.
ضمن تقديم اين كتاب به خانواده و پدر و مادر عزيزم كه اين اثر از مرحمت لطفشان به ثمر نشسته، لازم ميدانم از همسرم جناب آقاي مهندس حميد ياسمني كه با تحمل و شكيبايي در طول تأليف اين كتاب مرا ياري نموده و همچنين از دختر عزيزم مليكا كه مجال نوشتن اين مجموعه را به من داده صميمانه تشكر و قدرداني نمايم.
در پايان از مديريت محترم انتشارات مدرسان شريف كه رهنمودهاي ايشان باعث ارتقاي كتاب شده است سپاسگزارم.
همچنين از واحد تأليف و تايپ انتشارات مدرسان شريف كه در هر چه بهتر شدن اين كتاب از هيچ كوششي دريغ نورزيدند
كمال تشكر را دارم.
يقيناً هر اثري توأم با خطايي است؛ لذا از تمامي صاحب نظران و دانشجويان تقاضا دارم هرگونه اشكالي را به آدرس ایمیل Entesharat@modaresanesharif.ac.irارسال کنند و يا با شماره تلفن 61099 ـ 021 (روابط عمومي انتشارات مدرسان شريف) تماس حاصل نمايند.