منابع آزمون استخدامی آموزگار ابتدایی و دبیری و هنر آموز ( آموزش و پرورش )
الف) مواد و منابع آزمون کتبی (حیطه عمومی)
شایستگی
محتوای ارزیابی
امتیاز
سهم از كل آزمون (درصد)
باور و التزام عملی به ارزشهای اسلامی، ملی و انقلابی و روحیه جهادی
معارف و اندیشههای اسلامی و انقلابی
۳۲
۲ و ۳
تاریخ و فرهنگ تمدن
۳۲
۲ و ۳
دانش تعلیم و تربیت اسلامی
تعلیم و تربیت اسلام
۳۲
۲ و ۳
دانش اجتماعی و حقوقی
دانش سیاسی، اجتماعی و حقوق اساسی
۳۲
۲ و ۳
تواناییهای عمومی ذهنی
تواناییهای عمومی ذهنی
۳۲
۲ و ۳
جمع
۱۶۰
۱۶
منابع آزمون:
۱) معارف و اندیشههای اسلامی و انقلابی ویژه داوطلبان اهل تشیع (طرح كلی اندیشه اسلامی در قرآن (بخش اول: ایمان) نویسنده: حضرت آیتالله سیدعلی خامنهای، انتشارات: صهبا / همرزمان حسین (ع)، نویسنده: حضرت آیتالله سید علی خامنهای، انتشارات: انقلاب اسلامی) ۱ ـ۲) معارف و اندیشههای اسلامی و انقلابی ویژه داوطلبان اهل تسنن: سوالات معارف اسلامی مربوط به پیروان اهل تسنن مطابق تعالیم و احكام فقهی آنان طراحی خواهد شد.) ۲) تاریخ و فرهنگ تمدن (خدمات متقابل ایران و اسلام نویسنده: شهید مرتضی مطهری انتشارات صدرا / مروری بر دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی ایران / كتاب توسعه و مبانی تمدن غرب نویسنده: سید مرتضی آوینی) ۳) تعلیم و تربیت اسلامی (مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت رسمی ـ عمومی جمهوری اسلامی (بخش دوم مبانی، قسمتهای: چیستی، چرایی و چگونگی تربیت رسمی ـ عمومی / كتاب تعلیم و تربیت در اسلام نویسنده شهید مرتضی مطهری) ۴) دانش سیاسی، اجتماعی و حقوق اساسی (قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران / وصیتنامه الهی سیاسی حضرت امام خمینی (ره) / بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی) ۵) تواناییهای عمومی ذهنی
...
تذكر:
اقلیتهای دینی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از پاسخگویی به سؤالات معارف اسلامی معاف بوده و در محاسبه نمره كل عمومی (كه حیطه عمومی نامیده میشود)، این درس لحاظ نخواهد شد، ولی چنانچه داوطلب اقلیت دینی به سؤالات معارف اسلامی پاسخ دهد، این درس با تأثیر مثبت در محاسبه نمره كل عمومی لحاظ خواهد شد. در واقع دو نمره كل عمومی، یك نمره كل با لحاظ نمره خام درس مذكور و یك نمره كل بدون لحاظ نمره خام درس مذكور، محاسبه و نمره كل بالاتر ملاك قرار خواهد گرفت.
ب) مواد و منابع آزمون کتبی (حیطه اختصاصی)
شایستگی
محتوای ارزیابی
امتیاز
سهم از كل (درصد)
تسلط بر دانش یاددهی ـ یادگیری
روشها و فنون تدریس
۲۴
۴ و ۲
تسلط بر دانش یاددهی ـ یادگیری
سنجش و اندازهگیری پیشرفت تحصیلی
۲۴
۴ و ۲
تسلط بر دانش یاددهی ـ یادگیری
روانشناسی تربیتی
۲۴
۴ و ۲
تسلط بر دانش یاددهی ـ یادگیری
اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش
۲۴
۴ و ۲
تسلط بر دانش یاددهی ـ یادگیری
روانشناسی رشد و اختلالات یادگیری
۲۴
۴ و ۲
جمع
۱۲۰
۱۲
منابع آزمون:
۱) روشها و فنون تدریس (با تاكید بر محورهای: مبانی نظری تدریس و یادگیری؛ مدیریت و طراحی فعالیتهای آموزشی؛ اصول و شیوههای مدیریت كلاس درس؛ مهارتهای خلق موقعیت و فرصتهای یادگیری؛ آشنایی با روشهای تدریس مبتنی بر شناختگرایی و سازندهگرایی با رویكرد تحولی؛ راهبردهای یاددهی و یادگیری؛ مهارتهای اساسی مورد نیاز معلم پیش از تدریس، حین تدریس؛ پس از تدریس؛ مدلها و الگوهای تدریس)
تذكر:
در شغل تربیت بدنی به جای روشها و فنون تدریس ماده امتحانی حیطه اختصاصی، روش تدریس درس تربیت بدنی خواهد بود) منبع امتحانی كتاب راهنمای معلم تربیت بدنی دوره متوسطه اول و دوم میباشد.
۲) سنجش و اندازهگیری پیشرفت تحصیلی (با تاكید بر محور: تعریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط، سنجش مشاهدهای؛ سنجش عملكردی، سنجش عاطفی؛ سنجش رفتاری، سنجش تكوینی؛ پوشه كار) ۳) روانشناسی تربیتی
۱ـ۳): با تاكید بر محورهای: كاربرد نظریههای یادگیری در كلاس؛ كاربرد نظریههای هوش، تفكر، خلاقیت و استعداد در كلاس؛ كاربرد نظریههای انگیزش و هیجان در آموزش؛ كاربرد نظریههای تحولی در آموزش؛ شناخت تفاوتهای فردی در یادگیری؛ تعاریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط / كتاب مسئولیت و سازندگی، نویسنده: علی صفایی حائری فصلهای (۱۰ـ۴ـ۳ـ۲)
۲ـ۳): برای داوطلبین آموزگار استثنایی با تاكید بر محور (تعاریف و طبقهبندی دانشآموزان استثنایی؛ شناخت و آموزش كودكان و دانشآموزان كمتوان ذهنی؛ شناخت و آموزش كودكان و دانشآموزان ناشنوا و نابینا (با آسیبهای بینایی و شنوایی)؛ شناخت و آموزش كودكان و دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه؛ شناخت و آموزش كودكان و دانشآموزان با اختلالهای هیجان رفتاری و اختلالات ارتباطی؛ شناخت و آموزش كودكان و دانش آموزان با مشكلات جسمی ـ حركتی و چند معلولیتی؛ شناخت و آموزش كودكان و دانش آموزان با اختلال طیف اتیسم؛ توان بخشی و مداخله بهنگام در كودكان و دانشآموزان استثنایی؛ خانواده و مداخله بهنگام در كودكان و دانش آموزان استثنایی)
۴) اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش (سیاستهای كلی ایجاد تحول در آموزش و پرورش / سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ـ مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی / آییننامه اجرایی مدارس، مصوب سال ۱۴۰۰شورای عالی آموزش و پرورش)
۵) روانشناسی رشد و اختلالات یادگیری (با تاكید بر محور: تعریف مفاهیم و اصطلاحات مرتبط، گروهبندی و مراحل شناسایی و تشخیص دانشآموزان دچار ناتوانی یادگیری، روشهای درمانی و رفع مشكلات
ج) مواد و منابع آزمون کتبی (حیطه تخصصی)
ج-1)شغل آموزگار
عنوان شغل: آموزگاری (عادی / استثنایی)
محتوای ارزیابی
امتیاز
سهم از كل (درصد)
۱) مفاهیم پایه متون و روشهای یاددهی قرآن و هدیه آسمانی دوره ابتدایی
۲۴
۴ و ۲
۲) مفاهیم پایه متون و روشهای یاددهی ریاضی دوره ابتدایی
۲۴
۴ و ۲
۳) مفاهیم پایه متون و روشهای یاددهی علوم تجربی دوره ابتدایی
۲۴
۴ و ۲
۴) مفاهیم پایه و متون و روشهای یاددهی متون و آموزش فارسی دوره ابتدایی
۲۴
۴ و ۲
۵) مفاهیم پایه متون و روشهای یاددهی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی
۲۴
۴ و ۲
جمع
۱۲۰
۱۲
منابع آزمون:
۱) نهج القرآن راهنمای معلم قرآن اول تا ششم ابتدایی / راهنمای معلم هدیههای آسمانی پایه سوم و ششم ۲) راهنمای معلم ریاضی اول و ششم ۳) كتاب راهنمای معلم علوم تجربی دوم و چهارم و ششم ۴) راهنمای معلم فارسی اول و چهارم و ششم) ۵) كتاب راهنمای معلم اجتماعی پنجم و ششم ابتدایی
کتاب دروس حیطه عمومی در پنج بخش شامل «تاریخ و فرهنگ تمدن»، «تعلیم و تربیت اسلامی»، «معارف و اندیشههای اسلامی و انقلابی»، «دانش سیاسی، اجتماعی و حقوق اساسی» و «تواناییهای عمومی ذهنی» براساس آخرین تغییرات آزمون استخدامی 1402 تألیف شده است. در هر بخش بعد از توضیحات مطالب درس، تستهای تألیفی به همراه پاسخنامه قرار داده شده است که با این روش خواننده به درک بالایی از مطالب خوانده شده میرسد.
کتاب حاضر در پنج بخش «نهجالقرآن: راهنمای معلم قرآن و راهنمای معلم هدیههای آسمان»، «راهنمای معلم ریاضی»، «راهنمای معلم علوم تجربی»، «راهنمای معلم فارسی» و «راهنمای معلم اجتماعی» براساس آخرین منابع اعلامی سازمان سنجش در سال 1402 تألیف گردیده است. هر بخش از این کتاب شامل مبانی و کلیات روش تدریس آن درس میباشد؛ سپس روشهای یاددهی و یادگیری بررسیشده و به راهنمایی تدریس صفحهبهصفحه کتاب پرداخته شده است.
افزایش روز افزون متقاضیان آزمون استخدامی آموزش و پرورش باعث رقابت فشرده ای برای موفقیت بین این عزیزان شده است و با تماسهای مکرری که از طرف عزیزان متقاضی آزمون گرفته شد، انتشارات مدرسان شریف تصمیم به نگارش این کتاب گرفت.
کتاب آموزگار ابتدایی در چهار بخش شامل «اسناد و قوانین بالادستی آموزش و پرورش»، «روشها و فنون تدریس»، «روانشناسی پرورشی (تربیتی)»، «سنجش و اندازهگیری پیشرفت تحصیلی»، «روانشناسی رشد و اختلالات یادگیری»، براساس آخرین تغییرات آزمون استخدامی 1402 تألیف شده است.
توجه ویژه:
داوطلبانی که تصمیم به تهیه کتاب حیطه اختصاصی ویژه آزمون آموزش و پرورش (چاپ پنجم) را دارید، توجه داشته باشید که این چاپ کامل بوده و براساس آخرین تغییرات آزمون استخدامی 1402 می باشد و نیازی به تهیه کتاب مبحث تکمیلی «روانشناسی رشد و اختلالات یادگیری» ندارید. کتاب مبحث تکمیلی «روانشناسی رشد و اختلالات یادگیری» مختص داوطلبانی است که چاپ 1 تا 4 کتاب حیطه اختصاصی مدرسان شریف را تهیه کرده اند.
با توجه به تغییرات دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش در تاریخ 1402/11/11 و اضافه شدن مبحث «روانشناسی رشد و اختلالات یادگیری» به مواد و منابع آزمون کتبی حیطه اختصاصی، داوطلبانی که کتاب دروس حیطه اختصاصی ویژه آزمون استخدامی آموزش و پرورش چاپ 1 الی 4 را تهیه کردهاند، برای شرکت در این آزمون بایستی متمم روانشناسی رشد و اختلالات یادگیری را نیز تهیه و مطالعه نمایند.
داوطلبان شرکت در این آزمون پس از خواندن کتابهای حیطه عمومی، اختصاصی و تخصصی انتشارات مدرسان شریف میتوانند به این مجموعه مراجعه کرده و با سنجش خود با پاسخگویی به تستهای ارائهشده در این کتاب، آمادگی حداکثری برای شرکت در این آزمون کسب کنند. این کتاب در 8 آزمون 245 سؤالی (مطابق با تعداد سؤالات دفترچه آزمون استخدامی) جمعآوری شده است.
با توجه به تعداد زیاد متقاضیان آزمون استخدامی که باعث رقابت فشرده ای برای موفقیت بین این عزیزان شده است و با تماس های مکرری که از طرف عزیزان متقاضی آزمون گرفته شد انتشارات مدرسان شریف تصمیم به نگارش کتاب دروس عمومی ویژه آزمون استخدامی گرفت که شامل سه بخش زبان و ادبیات فارسی، معارف اسلامی و زبان انگلیسی میباشد.
با توجه به تعداد زیاد متقاضیان آزمون استخدامی که باعث رقابت فشرده ای برای موفقیت بین این عزیزان شده است و با تماس های مکرری که از طرف عزیزان متقاضی آزمون گرفته شد انتشارات مدرسان شریف تصمیم به نگارش دروس عمومی ویژه آزمون استخدامی گرفت که این کتاب شامل فناوری اطلاعات (مهارتهای هفتگانه I.C.D.L) و همچنین سه عنوانِ حقوق اساسی، اطلاعات عمومی و دانش اجتماعی میباشد.
افزایش روزافزون متقاضیان آزمون استخدامی باعث رقابت فشرده ای برای موفقیت بین این عزیزان شده است و با تماس های مکرری که از طرف عزیزان متقاضی آزمون گرفته شد، انتشارات مدرسان شریف تصمیم به نگارش این کتاب گرفت.
سؤالات این درس بیشتر برای سنجش مهارتهای هوشی و دقت داوطلبان است. در دفترچه سؤالات آزمون استخدامی، این درس تحت عنوان «هوش و توانمندیهای عمومی» نامگذاری شده است
با توجه به تعداد زیاد متقاضیان آزمون استخدامی که باعث رقابت فشرده ای برای موفقیت بین این عزیزان شده است و با تماس های مکرری که از طرف عزیزان متقاضی آزمون گرفته شد انتشارات مدرسان شریف تصمیم به نگارش این کتاب با ویژگی های زیر گرفت.
کتاب آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم ویژه دانشگاه فرهنگیان در دو بخش «تعلیم و تربیت اسلامی» و
«هوش و استعداد معلمی»، براساس آخرین منابع اعلامی سازمان سنجش در سال 1402 تألیف شده است. هر بخش از کتاب شامل زیرفصلهایی است که بعد از توضیحات کامل مطالب درسی و ارائه نکات مهم، مثالهای تألیفی با پاسخ تشریحی قرار داده شده است. با این روش خواننده به درک بالایی از مطالب خوانده شده میرسد.