با مرور كوتاه كتابهاي پرشماري كه در زمينه روانشناسي و آموزش و پرورش كودكان استثنايي تأليف شدهاند، به آساني ميتوان دريافت كه حجم وسيعي از مطالب ذكرشده در هر يك از اين كتابها به صورتي مشترك و تكراري در ساير كتابها نيز بيان شده است.
حتي در برخي موارد ميبينيم كه منبعی خارجي را مترجمان مختلف در قالب كتابهاي تازه ترجمه کردهاند. نتيجه اين موازيكاريها شكلگيري منابعي وسيع و پرحجم است كه در نگاه اول، هر خواننده و مخصوصاً هر داوطلب آزمون كارشناسي ارشد را نگران ميسازد.
تجربه ما نشان ميدهد داوطلباني موفق خواهند بود كه با كمترين هزينه رواني و زماني، اين نقاط اشتراك را در منابع مختلف پيدا كرده و با مطالعه و تسلط بر آنها بر استرس و نگراني خود فائق آيند.
کتاب روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی جمعبندي مفيد و معتبر از منابعي است كه در چند سال اخير در طرح سؤالات درس روانشناسي و نيز آموزش و پرورش كودكان استثنايي در رشتههاي مختلف مورد استفاده قرار گرفتهاند.
لازم به ذكر است كه به لحاظ پايبندي به اخلاق و اصول تأليف كتب كنكوري، نهايت تلاش را داشتهايم كه از هيچ منبع معتبر و هيچ مطلب مفيدي چشمپوشي نكنيم.
تأليف كتابي سودمند و به تبع آن، موفقيت دوستان داوطلب تنها هدفي است كه در نگارش اين كتاب مدنظر بوده است. مطالب اين كتاب نه تنها براي داوطلبان كنكور كارشناسي ارشد، بلكه براي دانشجويان و خوانندگان علاقهمند به مباحث روانشناسي و آموزش و پرورش كودكان استثنايي مفيد خواهد بود.
در تدوين كتاب همواره سعي کردهایم كه مطالب ذكرشده از نهايت سادگي و رسايي برخوردار باشد و خواننده انرژي خود را تنها صرف
بهيادسپاري و يادگيري مطلب نمايد و در فهم متن، كوچكترين مشكلي نداشته باشد. در بيان، طبقهبندي، برجستهسازي و تدوين مطالب به شيوهاي كارشناسيشده و براساس يافتههاي روانشناسي آموزشي و يادگيري عمل كردهايم كه اين خود، يادگيري آسانتر و ماندگارتر را به دنبال خواهد داشت.
لازم به ذكر است كه در جهت هدفمند نمودن مطالعه خواننده نيز آشنايي داوطلبان گرامي با سؤالات كنكور و انجام تمرينات لازم، در پايان هر بحث و در آخر هر فصل سؤالات تأليفي و كنكوري به شيوهاي طبقهبنديشده آمده است كه داوطلب را از تهيه اين سؤالات از منابع ديگر بينياز ميسازد.
در انتهاي کتاب روانشناسی و آموزش و پرورش کودکان استثنایی، سؤالات آزمونهای دكتري و کارشناسی ارشد 1401 و 1402 با پاسخ كاملاً تشريحي آنها و 9 مرحله آزمون خودسنجي در سطوح C (ساده)، B (متوسط) و A (سخت) ارائه شده است. پاسخ اين 9 مرحله آزمون خودسنجي را ميتوانيد در سايت مدرسان شریف www.modaresanesharif.ac.ir مشاهده نماييد.
در این کتاب پاسخگویی به سؤالات آزمون کارشناسی ارشد درس روانشناسی کودکان استثنایی را آقای صادق خدامرادی بر عهده داشتهاند.
بر خود لازم ميدانيم كه از همكاري، دلسوزي و همانديشي اساتيد بزرگوارمان و دانشجويان پرانرژي و توانمندمان نهايت قدرداني را به عمل آوريم. همچنين از پيگيري همكاران محترم و پرتلاش در انتشارات مدرسان شريف و زحمات گروه ويراستاري برای ويرايش تخصصي مطالب تشكر مينماييم.
در پايان، از مديريت محترم انتشارات مدرسان شريف كه رهنمودهاي ايشان باعث ارتقاي كتاب شده است سپاسگزاريم.
يقيناً هر اثري توأم با خطايي است؛ لذا از تمامي صاحب نظران و دانشجويان تقاضا داريم هرگونه اشكالي را به آدرس ایمیل Entesharat@modaresanesharif.ac.ir ارسال کنند و يا با شماره تلفن 61099 ـ 021 (روابط عمومي انتشارات مدرسان شريف) تماس حاصل نمايند.