بحث درباره مدیریت از دیرباز مورد توجه بوده است؛ زیرا از روزی که بشرپا به عرصه خاک نهاد و با خانواده و قوم و قبیله زندگی اجتماعی را آغاز نمود، اندیشه مدیریت و سرپرستی همان مجموعه کوچک را در ذهن خود پروراند. ولی مدیریت و سرپرستی باید در راستای نظام ارزشی حاکم حرکت کند.
مدیریت در کشور ما نیز که از این امر مستثنی نیست با توجه به ارزشهای نظام جمهوری اسلامی و اعتقاد به باورها، عقاید و مناسک دینی، در راستای اسلامی شدن دانش مدیریت حرکت میکند. به همین منظور در دهه اخیر بحث مدیریت از دیدگاه اسلام از اهمیت بیشتری برخوردار و در منابع کنکور کارشناسی ارشد و دکتری رشته مدیریت جزو دروس تخصصی مطرح گردید. در همین راستا سعی بر آن شد که در این کتاب به مبانی و اصول مدیریت از دیدگاه اسلام پرداخته شود.
پس از بررسی منابع مختلف در این زمینه، کتاب حاضر که خلاصهای از چندین منبع معتبر است در 10 فصل تدوین گردید که در سه فصل ابتدایی بیشتر به فلسفه مدیریت از دیدگاه اسلام (چرایی، چیستی و چگونگی) پرداخته شده است.
هر فصل از کتاب اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلامشامل چند درسنامه میباشد که در هر درسنامه جزئیات مربوط به یک یا چند مبحث وجود دارد. همچنین تستهای تألیفی و سوالات آزمونهای کارشناسی ارشد و دکتری سالهای 1394 تا 1399 با پاسخهای کاملاً تشریحی در هر درسنامه بهصورت مبحثی تحت عنوان مثال ارائه شده است که داوطلب میتواند میزان اهمیت هر بخش در کنکورهای سنوات قبل را درک کند و بیشتر بر آن مباحث تمرکز کند.
با قطعیت میتوانم این اطمینان را به داوطلبان بدهم که کتاب حاضر در عین خلاصه بودن، از جامعیت کافی و لازم برخوردار است و کلیه سرفصلهای این درس در کنکور را پوشش میدهد.
در انتهای کتاب سوالات آزمونهای کارشناسی ارشد و دکتری 1400 تا 1404 با پاسخهای کاملاً تشریحی آورده شده است.
در پایان، لازم است از مدیریت محترم انتشارات مدرسان شریف كه رهنمودهای ایشان باعث ارتقای كتاب شده است سپاسگزاری نمایم.
همچنین از واحد تألیف و تایپ انتشارات مدرسان شریف كه در هرچه بهتر شدن این كتاب از هیچ كوششی دریغ نورزیدند كمال تشكر و امتنان را دارم.
یقیناً هر اثری توأم با خطایی است؛ لذا از تمامی صاحبنظران و دانشجویان تقاضا دارم هرگونه اشكالی را به آدرس ایمیل Entesharat@modaresanesharif.ac.irارسال کنند و یا با شماره تلفن 61099 ـ 021 (روابط عمومی انتشارات مدرسان شریف) تماس حاصل نمایند.